Onze bus

Fuerwehr
Florian Diepholz

florian-3

“Onze trots: een authentieke brandweerbus uit 1981, genaamd Florian Diepholz. Deze bijzondere bus heeft 32 jaar lang dienstgedaan als brandweerwagen in Duitsland en heeft in die tijd altijd zorgvuldig onderhoud gehad. Sinds 2013 en met maar 37.000 km op de teller is hij met pensioen gegaan, maar in 2022 hebben wij hem uit Duitsland gehaald en officieel op Nederlands kenteken gezet.

Florian Diepholz is klaar om aan een nieuw hoofdstuk te beginnen, met een stukje historie en een frisse uitstraling!”

We zijn sindsdien druk bezig met aanpassingen om hem klaar te maken voor zijn nieuwe leven. Zo hebben we extra beugels geplaatst om de rolluiken af te kunnen timmeren, een aluminium plaat op maat laten maken voor de vloer, geheel geïsoleerd . De bodem hebben we afgewerkt met een stevige, 2 cm dikke houten vloer, de 16″inch wielen vervangen door 17,5 inch en ga zo maar door, tot heden nog steeds bezig om de bus te optimaliseren, een oldtimer is nooit klaar, dat maakt het ook leuk om er eentje te hebben. De bus staat te koop en de nieuwe eigenaar mag hem verder helemaal afmaken. kijk verder op de pagina voor alle ontwikkelingen.

IMG_1609

De eerste rit

Na 8 jaar stil te hebben gestaan, nieuwe accu starten en lopen om vervolgens de weg naar Epe af te leggen

IMG_1619

Ca. 300kg verwijderd

Eenmaal thuis begonnen met het verwijderen van het :"overtollig" materiaal, al met al 300 kg aan oud ijzer.

IMG_1621

En helemaal gestript

Nadat alles is gestript hielden we nog een aluminium en houten vloer over,. het houten gedeelte is vervangen door aluminium.

technische gegevens

Een greep
uit de
werkzaamheden

Begin van de werkzaamheden

Maanden van arbeid 

Nieuwe uitlaat

“Een van de eerste werkzaamheden aan de bus, de uitlaat, deze had zijn beste tijd gehad, en we hebben deze laten vervangen door een roestvrijstalen variant. Dit werd vakkundig uitgevoerd door Cookie Tuning in Bunschoten.”

Vloer en plafond

“De vloer bestond oorspronkelijk uit een aluminium en een houten gedeelte; het houten gedeelte hebben we vervangen door aluminium om vervolgens de vloer te isoleren met daarbovenop een nieuwe houten vloer voor extra stevigheid en comfort.”  Bij de rolluiken zijn extra stangen gelast om de houten body stevig te kunnen bevestigen. Ok het plafond en zijwanden zijn geïsoleerd.

Interieur

“De basis van het interieur was grotendeels gereed. Voor ons was het belangrijk dat het bed een afmeting van 140 bij 200 cm zou hebben. Gelukkig had de bouwer de bus al verbreed naar 220 cm, wat de benodigde ruimte bood.

Stoelen

“De huidige stoelen voldeden niet aan onze veiligheidseisen, dus hebben we ze vervangen door stoelen met hoofdsteunen en gordels.”

Plafond en keuken

“Elegante, dunne latten vormden de basis voor het plafond, terwijl de keuken een volledige houten constructie kreeg met een stijlvol eiken aanrechtblad.”

Brandweer pomp

“De voorop gemonteerde waterpomp, die slechts 140 draaiuren had, hebben we direct gedemonteerd. We vonden het niet echt passend bij de uitstraling van de bus, en bovendien scheelde het aanzienlijk in gewicht. Door de pomp te demonteren hadden we een voorbumper die uit twee delen bestond en een grill met een groot gat erin, beiden zijn vervangen “

Achteras revisie

De binnenkant van de achterwielen waren wat vettig, dit duidt op lekke keringen bij de achteras, een afspraak gemaak met Danny Sohns om de achterassen te laten reviseren. ( bij de laatste foto staat de bus schuin om zo de olie goed in de assen te laten lopen) 

Van waterpomp naar origineel

“Doordat we de voorop gemonteerde waterpomp hadden gedemonteerd, konden we nu de radiator terugplaatsen op zijn originele locatie, 12,5 cm lager. Dit zorgt voor een betere luchtcirculatie en optimale koeling. Ook de fan kon hierdoor weer op de originele plek worden gemonteerd, en in plaats van twee V-riemen hebben we nu genoeg aan één. Dankzij de recente aanpassingen konden we nu zowel de waterpomp als het waterpomphuis vervangen door originele Mercedes-onderdelen.” In de oude situatie zat een waterpomp die niet meer verkrijgbaar was. ( deze was 9mm dunner )

De "slechte" plekjes aanpakken

“Uiteindelijk was de carrosserie aan de beurt. Er zat een slecht plekje onder het raam ( gelukkig viel het achteraf mee, slechts wat oppervlakkige roest ), en de manier waarop de bus destijds was gespoten door de carrosseriebouwer was allesbehalve netjes. De ramen waren afgeplakt en de bus was rood gespoten, wat na verloop van tijd lelijk werd en het uiterlijk van de bus niet ten goede kwam.”

Uit de spuiterij

“We hebben alle rubbers en ramen gedemonteerd, ‘slechte’ plekjes bijgewerkt en vervolgens de bus opnieuw gespoten, inclusief alle sponningen.”

Florian Diepholz

Deze prachtige bus is te koop

de bus is inmiddels verkocht

Scroll naar boven